وبلاگ دانش اموزی سین تیا کشیشیان

دانش اموز کلاس ششم دبستان دخترانه ی تونیان

وبلاگ دانش اموزی سین تیا کشیشیان

دانش اموز کلاس ششم دبستان دخترانه ی تونیان

درباره بلاگ
وبلاگ دانش اموزی سین تیا کشیشیان

در این وبلاگ سعی خواهم کرد پروژه های درسی خود را با همکلاسی هایم و دیگر دانش اموزان به اشتراک بگذارم

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۳۷ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۱۸

بهار

بهار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شکوفه‌های درختان در بهار

فصل بهار (بهار: آوردن بهترین‌ها) اولین فصل از فصل‌های مناطق معتدل است. در نیمکرهٔ شمالی زمین، این فصل منطبق با سه ماهفروردین، اردیبهشت و خرداد (براساس تقویم خورشیدی جلالی) است. بسیاری از مردم فصل بهار را آغاز زندگی دوبارهٔ طبیعت می‌دانند. در فصل بهار حیواناتی که دارای خواب زمستانی هستند، و همچنین، درختان از خواب زمستانی بیدار شده و زندگی را دوباره آغاز می‌کنند. حیوانات نیز در این فصل شروع به تولید مثل می‌کنند.

بهار واژه‌ای فارسی است، که در فارسی میانه و فارسی نوین به همین شکل بوده‌است.

در فرهنگ عمومی برخی از کشورها، مثل ایران و افغانستان، به این فصل بسیار اهمیت می‌دهند، به طوری که، حتی، سال نو آن‌ها در این فصل و با رسیدن خورشید به نقطهٔ اعتدال بهاری (اول فروردین، معمولا مطابق با ۲۱ مارس) شروع می‌شود. آن‌ها شروع این سال را با مراسمی به نام نوروز جشن می‌گیرند که سیزده روز طول می‌کشد. این اهمیت در ادبیات نیز نمود زیادی دارد و بهار یکی از مهمترین سوژه‌های هنری و ادبی می‌باشد.

مطلع شعر[غزل]ی بهاریه از جلال الدین محمد بلخی رومی مشهور به مولوی:

بهار آمد بهار آمد، سلام آورد مستان را از آن پیغمبر خوبان پیام آورد مستان را

سین تیا کشیشیان
۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۱۶

پاییز

پاییز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در پاییز رنگ برگ درختان تغییر می‌کند

پاییز یا خَزان نام یکی از چهار فصل سال است.

پاییز از نظر ستاره‌شناختی بین دو نقطهٔ اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی است. از نظر گاهشماری هجری خورشیدی، در روز یکم مهر آغاز می‌شود و تا پایان آذر ادامه می‌یابد.

بر پایه تقویم میلادی فصل پاییز در اصل در نیمکره شمالی جهان در حدود ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) و در نیمکره جنوبی پیرامون ۲۱ مارس (۱ فروردین) آغاز می‌شود. زمان پایان آن در نیمکره شمالی ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) و در نیمکره جنوبی ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) است.

هرچند به‌خاطر مسائل عملی آغاز پاییز را در تقویم‌ها اول سپتامبر در نیمکره شمالی و اول مارس در نیمکره جنوبی قرار داده‌اند. پایان آن را نیز به ترتیب اول دسامبر و اول ژوئن مقرر کرده‌اند[نیازمند منبع].

به هنگام پاییز بسیاری از انواع گیاهان برگ‌های خود را از دست می‌دهند و به‌اصطلاح خزان می‌کنند. دمای هوا نیز در فصل پاییز تا اندازه زیادی پایین‌تر از تابستان است. در پاییز، روزها کوتاه تر و شب‌ها طولانی تر می‌شوند. در بخش‌هایی از جهان در این فصل میزان بارش زیاد تر می‌شود.

کلمه انگلیسی autumn (پاییز) از کلمه فرانسوی "automne" گرفته شده‌است و استفاده از آن برای نام این فصل از قرن شانزدهم میلادی رایج شد. نام fall هم که در آمریکای شمالی برای این فصل استفاده می‌شود احتمالاً از عبارت fall of the leaves (برگ ریزان) گرفته و خلاصه شده‌است.

واژه پادیز (پادێز pādēz) در پارسی میانه به معنی پاییز بوده که آنرا به زمستان و یا خرمن مربوط دانسته‌اند.[۱]

روز اعتدال پاییزی را در ایران از دیرباز جشن می‌گرفته‌اند. این جشن که در روز مهر از ماه مهر بر‌گزار می‌شود جشن مهرگان نام دارد.

نگاره

سین تیا کشیشیان
۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۱۲

زمستان

زمستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمستان اخرین فصل سال

زمستان چهارمین فصل از فصل‌های سال تقویم جلالی و اولین فصل تقویم میلادی است. این فصل سردترین فصل سال است. زمستان در نیم کره شمالی براساس تقویم جلالی ماه‌های دی، بهمن و اسفند است این در حالیست که در نیم کره جنوبی ماه‌های تیر، مرداد وشهریور زمستان است. زمستان معمولاً سردترین فصل سال است و در بعضی نواحی دمای هوا به زیر صفر درجه سانتیگراد هم می‌رسد، مثلا در کشوری مانند روسیه حتی تا -۵۰ هم می‌رسد. در زمستان بعضی حیوانات به خواب زمستانی می‌روند و در فصل بهار دوباره زندگی را از سر می‌گیرند.


هواشناسی[ویرایش]

زمستان فصلی با روزهای کوتاه و شب‌های طولانی و سرد است. میانگین دمای زمستان معمولا در ماه دی به پایین‌ترین مقدار خود (در نیم‌کرهٔ شمالی) می‌رسد. بوران، برف، کولاک، یخ‌بندان معابر وجاده‌ها، مه و پوشیده شدن کوه‌ها از برف از خصوصیات فصل زمستان است که اغلب هر کدام به تنهایی باعث اختلال در عبور و مرور می‌شوند. پدیده‌ی هواشناسی نادری در طول زمستان با نام یخ‌مهرخ می‌دهد که متشکل از بلورهای یخ معلق در هوا است و تنها در دماهای بسیار پایین (زیر ۳۰- درجه سانتیگراد) رخ می‌دهد.

در نیم‌کرهٔ جنوبی، به‌خاطر بیشتر بودن اقلیم اقیانوسی در مقایسه با نیم‌کرهٔ شمالی و در عین حال کمتر بودن خشکی در عرض‌های پایین‌تر از ۴۰- درجه، زمستان خفیف‌تر و برف و یخ کمتر است. در این منطقه، بارش برف در نواحی مرتفع مانند رشته کوه‌های آند، کوه‌های نیوزیلند و مناطق جنوب پاتاگونیا در آمریکای جنوبی رخ می‌دهد. در قطب جنوب، برف در طول سال می‌بارد. فصل زمستان از لحاظ نجومی با نقطه که کوتاه‌ترین روز سال است آغاز شده و با نقطهٔ اعتدال بهاری پایان می‌یابد.


علت[ویرایش]

علت سرد شدن زمین در زمستان، نه دوری آن از خورشید است و نه کمتر شدن فعالیت خورشید. زاویهٔ محور چرخش زمین نسبت به صفحهٔ مداری زمین دارای انحراف ۲۳٫۴۴ درجه‌ایست و همین انحراف نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی زمین دارد. در زمستان ِ نیم‌کرهٔ شمالی، خورشید بر این مناطق به صورت مورب می‌تابد و پرتوهای موازی تابشی از خورشید باید سطحی بیضی‌وار را گرم کنند. به علت کروی بودن زمین، این سطح بیضی‌وار کشیده‌تر نیز می‌شود و در نتیجه نور و گرمای کمتری به واحد سطح می‌رسد. ناظر زمینی، خورشید زمستانی را در ارتفاعی پایین‌تر از خورشید تابستانی می‌بیند.در مقایسه با این اثرات، تغییرات آب و هوایی در زیاد شدن فاصلهٔ زمین در مدار بیضوی‌اش با خورشید ناچیز است.

سین تیا کشیشیان
۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۹:۱۰

گیاهان

گیاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Plants
محدوده زمانی:
کامبرین تاکنون 520 تا 0 میلیون سال پیش
طبقه‌بندی علمی
دامنه: یوکاریوت
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهیان
فرمانرو: گیاهان
ارنست هکل۱۸۶۶[۱][نیازمند بازبینی منبع]
زیربخش‌ها

Green algae

رویان‌داران (embryophytes)

Nematophytes

مترادف‌ها
  • Chloroplastida Adl et al. , 2005
  • Viridiplantae Cavalier-Smith 1981
  • Chlorobionta Jeffrey 1982, emend. Bremer 1985, emend. Lewis and McCourt 2004
  • Chlorobiota Kendrick and Crane 1997

گیاهان گروه بزرگی از گونه‌های زندگی هستند و شامل موجودات زندهٔ آشنایی چون درختان، علف، بوته، سبزه، درخت مو، سرخس، خزه و خزه دریایی می‌شوند.[۲]

میزان رشد یک گیاه عادی ۷۵-۲۰ میکرو متر در هر ساعت است.


تعریف[ویرایش]

تعریف کلمه گیاه ازآنچه که ظاهراً به نظر می‌رسد بسیار مشکل تراست. اگرچه گیاه شناسان محدوده رده بندی گیاهان را تعریف کرده‌اند، مرزهای تعیین کننده اعضاء رده بندی گیاهان بسیار اختصاصی تر از تعریفات رایج «گیاه» است. ما گیاه را بعنوان یک موجود زنده یوکاریوت و دارای تعداد زیادی سلول تعریف می‌کنیم که عموماً» فاقد اندامهای حسی یا حرکت ارادی بوده و در صورت رشد کامل دارای ریشه، ساقه و برگ می‌باشند. اما از نظر گیاه‌شناسی فقط گیاه آوندی دارای ریشه، ساقه وبرگ است. اما اگر منصفانه نگاه کنیم گیاهانی که ما هر روز با آنها مواجه هستیم، گیاهان آوندی می‌باشند.

تعریف دیگر گیاه که فراگیرتر می‌باشد، عبارت است از هرچیزی که فتواتوتروف می‌باشد- یعنی غذای خودش را از مواد خام غیر آلی و نور خورشید تولید کند. برای فردی که بر نقش خاصی که گیاهان در یک اکوسیستم بازی می‌کنند متمرکزشود این تعریف غیر منطقی نیست. اما در بین فتواتوتروپها، پروکاریوتهایی (پیش هسته) مخصوصا«باکتریهای فتواتوتروپ و سیانوفیتها وجود دارند. سیانوفیتها را گاهی اوقات (به دلایل خوبی) جلبکهای سبز– آبی می‌نامند. در اینجا این مشکل بوجود می‌آید که بیشتر مردم از جمله گیاه شناسان قارچ خوراکی را گیاه می‌نامند اگرچه قارچ خوراکی اندام باردهی قارچ می‌باشد (حوزه قارچها)، و اصلاً» فتواتوتروپ نبوده، بلکه گندخوار (saprophytic) می‌باشد. و بیش از چند گونه گیاهان گل دار، قارچها و باکتریها وجود دارند که انگلی هستند.

ما قادر به ارائه پاسخی مطمئن نیستیم. فهرست خصوصیاتی که حوزه رده بندی گیاهان را از سایر حوزه‌های زیست‌شناسی جدا می‌کند حد اقل یک تعریف فنی ارائه می‌کند اما این تعریف مورد پسند همگان قرار نمی‌گیرد. بنابراین تعریف اصطلاح گیاه همیشه به معنی بیشتر موجودات زنده طبقه بندی شده در محدوده رده بندی گیاهان می‌باشد. مثلاً«اگر جلبکهای سبز به وضوح گیاهانی جزورده بندی گیاهان هستند، پس بیشترمردم اکثرخزه‌های دریایی را هم که جزئی از (حوزه آغازیان (هستند، جزو جلبک‌های سبز در نظر می‌گیرند. مشکل عدم وجود دقت یا توافق که در تعریف گیاه وجود دارد یکی از گفته‌های مورد تفاهم است که اغلب در مقالات با آن مواجه هستیم از این قبیل:... آوند چوبی یکی از دو بافت انتقال در گیاه است. بطور کلی تصور نمی‌شود این جمله به معنی تمامی گیاهان، جلبکها با گیاهان گلدار باشد. به احتمال بسیار زیاد باکتریها یا قارچها را به حساب نمی‌آورد. در واقع معمولاً» بهتر است اینگونه تصور شود که این بحث فقط به گیاهان آوندی مربوط می‌شود (ضرورتاً«سرخسها، مخروط زاها، گیاهان گلدار و تعدادی دیگر) مگر اینکه به صورتی متفاوت بیان شود (مثلاً»... در گیاهان آوندی و غیر آوندی اینگونه‌است

رده‌های گیاهان[ویرایش]

ممکن است بخواهیم علاوه بر طبقه بندی علمی گیاهان یا روشهای مردم پسند تر براساس این سیستم، به طبقه بندی گیاهان با روشهای متفاوت دیگری بپردازیم که در ذیل به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم: ممکن است گیاهان بر مبنای الگوهای رشد فصلی اشان مرتب شوند. البته گیاهان ساده مثل جلبکها دوران زندگی کوتاهی دارند و اصطلاحهای زیر در مورد آنها بکار نمی‌رود اما جمعیت جلبکها عموماً«فصلی هستند. • سالانه: زندگی و تولید مثل در یک فصل رشد و نمو. • دوسالانه: زندگی در دو فصل رشد و نمو؛ تولید مثل معمولاً» در سال دوم • چند ساله: زندگی در سالهای رشد نمو طولانی؛ ادامه به تولید مثل در یک مرحله گیاهان آوندی یا (غیر چوبی) هستند ویا چوبی. گیاه چوبی ممکن است درختانی باشند با یک یا چند تنه و شاخه که روی زمین بوجود می‌آیند ویا درختچه‌هایی باشند بدون تنه، با شاخه‌هایی که نزدیک سطح زمین قرار دارند. همچنین ممکن است گیاهان بر اساس چگونگی کاربردشان طبقه بندی شوند. گیاهان غذایی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان دارویی و ادویه‌ها می‌باشند.


سین تیا کشیشیان
۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۳:۲۲

خانواده

خانواده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در جوامع انسانی،
 خانواده به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم‌خونی، تمایل سببی، و یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند. خانواده در بیشتر جوامع، نهاد اصلی جامعه‌پذیری کودکان است. انسان شناسان به طور کلی نهاد خانواده را این طور طبقه بندی می‌کنند: مادرتباری (مادر و فرزندان او)، زناشویی (زن و شوهر، و فرزندان. که خانواده هسته‌ای نیز خوانده می‌شود)، و خانواده گسترده (consanguinal) یا هم‌خونی که در آن پدر و مادر و فرزندان با دیگران مثلا خویشاوندان در مکان مشترکی زندگی می‌کنند.[۱] همچنین در برخی جوامع مفاهیم دیگری از خانواده وجود دارد که روابط سنتی خانواده را کنار گذاشته‌اند. خانواده به عنوان یک واحد اجتماعیِ جامعه پذیری، در جامعه‌شناسی خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد. تبارشناسیرشته‌ای است که دودمان‌های خانوادگی را در تاریخ مطالعه می‌کند. همچنین اقتصاد خانواده در علم اقتصاد بررسی می‌شود.
سین تیا کشیشیان
۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۳:۱۹

ضرب المثل

سین تیا کشیشیان
۲۹ آذر ۹۳ ، ۲۱:۱۳

وبلاگ

چکیده:
    در¬اواخرسال2003 میلادی با¬¬استفاده ازموتورهای جستجو¬و¬راهنماهای اینترنتی تعداد 55 وبلاگ که توسط کتابخانه¬ها پشتیبانی ونگهداری می¬شدند، شناسایی شدند. این وبلاگ¬ها با¬استفاده ازتکنیکهای تحلیل محتوی مورد مطالعه قرارگرفتند. وبلاگ¬های کتابخانه¬ها فقط در 3 کشور که اکثریت آن متعلق¬به¬ایالات¬متحده¬آمریکابود،¬ شناسایی¬شدند. مطالعات نشان می دهد کتابخانه¬های عمومی وآکادمیک نسبت به سایرانواع کتابخانه ها علاقه بیشتری به داشتن وبلاگ دارند. متعارف ترین¬ هدف¬ از ایجاد وبلاگ تهیه اخبار، اطلاعات و¬ارجاعاتی(لینکهایی) به منابع اینترنتی برای استفاده کاربران آنهاست. تعداد کمی ازوبلاگ¬ها از امکانات جذاب استفاده کرده اند و اگر استفاده کرده اند تعداد کمی ازآنها دارای امکانات نامحدودی در این زمینه می باشند. تنها یک پنجم وبلاگ¬ها بصورت روزانه و تنها نیمی از آنهابصورت هفتگی روزآمد می شوند.کمتر از نیمی از آنها خدمات RSS را ارائه میدهند. تعدادکمی از وبلاگ¬های کتابخانه ها در این تحقیق بررسی شده اند. سوال این است: چرا این قدرکم؟ در این تحقیق به این سوال پاسخ داده شده است ودرآخر مقاله نتایج کاربردی یافته ها برای مدیران کتابخانه ها ارائه شده است.

کلیدواژه ها:اینترنت، تحقیق، کتابخانه ها،  فهرستهای پیوسته

 

مقدمه:
هان(paula j. Hane 2001) می گوید: وبلاگ¬ها برای کتابخانه ها پدیده ای طبیعی هستند، مطمئنا راهنماهایی مانند آنچه پیتر اسکات تهیه کرده است، به تعداد زیادی از وبلاگ¬های مفید و قابل توجه که بوسیله کتابداران نگهداری می شوند، توجه دارند. به هر حال  بنظر نمی رسد که وبلاگ¬ها تا این اندازه برای کتابخانه ها طبیعی باشند. یک تحقیق جامع در اکتبر2003 نشان داد که ، درزمانیکه تخمین زده می شد تعداد کل وبلاگ¬ها در شبکه حدود 5/1 تا4/3 میلیون باشد، تنها حدود 50 کتابخانه دارای وبلاگ بودند.(wolff,2003;Greenspan,2003) همچنین (Blinda weaver,2003) درمجله انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استرالیا متذکر شده است: باعث تعجب است که اغلب کتابخانه ها از وبلاگ¬ها برای اطلاع رسانی به کاربران خودبه شکلی که از حرفه آنها انتظار می رود، استفاده نمی کنند.(MichelleAlcock2003) ضمن پشتیبانی از وی می گوید:"این ابزار می تواند برای آگاهی کابران ازتغییرات، ضمائم و اخبارکتابخانه به کار رود. همچنین کاربران کتابخانه بوسیله این رسانه می توانند نظرات خود رادرباره خدمات کتابخانه به اطلاع مسئولین آن برسانند."
       این مقاله بصورت پروژه ای گزارشی نظری به وبلاگ¬هایی که تا اکتبر سال 2003 توسط کتابخانه ها ایجاد یاحمایت شده اند، دارد. هدف این مطالعه معرفی انواع وبلاگ¬های کتابخانه و بررسی آنهاست؛ اهدافی که بر مبنای آن، این وبلاگ¬ها ایجاد شده اند؛ خوانندگان موردنظرآنها؛ محتوی وبلاگ¬ها و برخی شاخص های مربوط به وبلا¬گ¬های کتابخانه ها مواردی است که در این مقاله بررسی شده اند. ازآنجاییکه وبلاگ¬های کتابخانه ها معمولا با سرمایه گذاری و صرف وقت ، نیروی انسانی و منابع ایجاد می شوند، نتایج این مطالعه برای مدیرانی که قصد ایجاد وبلاگ  دارند، جالب خواهد بود. درانتهای مقاله بحثی به نام چراآنقدرکم؟مطرح می شود. چرادر مقابل پتانسیل بسیار بالای این رسانه جدید، تعداد وبلاگ¬های کتابخانه¬ها آنقدرکم است. 

وبلاگ چیست؟
     وبلاگ¬ها پدیده اینترنتی نسبتاً جدیدی هستند که از اواخر دهه1990 به وجودآمدند. اگرچه نرم¬افزار Pitas در اوایل سال 1999 میلادی چندین ماه قبل از بلاگر[Blogger] به¬وجودآمده بود، برای تعداد زیادی از مردم، ظهور بلاگر که توسط آزمایشگاه پیرا در سال 1999 به¬وجودآمد، به معنی شروع کار وبلاگ¬نویسی است. به هر حال حتی قبل از این تاریخ هم وب¬سایت¬هایی وجود داشتند که بسیار شبیه وبلاگ¬های امروزی بودند یا اینکه  حداقل به¬عنوان وبلاگ معرفی شده بودند (Blood2000). با این وجود، نرم افزارهایی مانندبلاگر ساختن وبلاگ را آسانتر کرده اند، گرچه بنظر می رسد ادعای(Radio Userland 2003)  مبنی برتهیه نرم افزار انتشار وب متنی برای عامه مردم، آن را تبدیل به نرم افزاری بسیار قدرتمند کرده است؛ بنابراخبار جدید تنها 2 درصداز کاربران اینترنت دارای وبلاگ هستند(Jupiter research,2003) .
 Scott (2003)تعاریف قابل قبول و وسیعی از یک بلاگ یا وبلاگ ارائه داده است. وی در تعریف وبلاگ میگوید:"یک صفحه وب خلاصه که بطورتاریخی آیتم های اطلاعاتی را مرتب می کند."یک وبلاگ می تواند به شکل یک یادداشت روزانه، یک سرویس خبری (یا خلاصه هایی و لینکهایی به آیتم های خبری جدید در یک موضوع)، مجموعه ای ازلینکهایی به صفحات وب ، نقدکتاب،گزارش فعالیتهای یک پروژه، یک مجله یا روزنامه، روایت تصویری از یک اتفاق یا فعالیت ؛ یا هر یک ازشکلهای دیگری باشد. اغلب وبلاگ¬ها منابع واخبار را فقط برای یک ماه اخیر یاهفته جاری همراه با مواد قدیمی ترکه برای تورق یاجستجوآرشیو بندی شده اند؛ در سایت خود نمایش می دهند.برخی وبلاگ¬ها عناصر مفید دیگری هم دارند مانند: لینکهایی به وبلاگ¬های مشابه؛ لینکهایی به منابع مهم اینترنتی در حوزه یا پوشش موضوعی همان وبلاگ؛ ایجاد راهی برای برقراری تماس با افراد دیگری که وبلاگ را می خوانند و دسترسی به نرم افزاروبلاگ نویسی و خدمات مربوط به آن .
     احتمال دارد که بیشتر وبلاگ¬های ایجادشده حاصل تلاشهای فردی باشند اما برخی از آنهادر نتیجه تلاشها وهمکاریهای گروهی  بوجود آمده اند. در این صورت نویسنده یک وبلاگ می تواند مطالب خود را برای افراد دیگر ارسال کند، مطالب این وبلاگ¬ها ممکن است قبل از انتشار صفحه وب آنها مرور شده باشد یانه؟(بستگی به اخبار منتشر شده توسط نویسنده وبلاگ دارد)برخی وبلاگ¬ها به گونه ای طراحی شده اند که تنها نویسنده یا نویسندگان آن و یا افراد مشخصی می توانند اخبار را به آن ارسال کنند اما در برخی دیگر همه می توانند نظرات خود رابه اخبار وبلاگ بیفزایند.
      شکل جدیدی از فعالیتهای وبلاگ نویسی بنام Mobloging یا mbloging یاphone bloging شناخته می شود. این نوع وبلاگ نویسی بوسیله تلفن همراه یا کامپیوترهای قابل حمل انجام می شود. mobloging  همچنین شامل روزآمدسازی یک وبلاگ سنتی از طریق پیغامهای SMS یا Email  از طریق تلفن همراه یا کامپیوترهای قابل حمل یا اضافه کردن عکس یا صدا به یک وبلاگ سنتی از طریق دوربین تلفن همراه است. همچنین ممکن است شامل ایجاد یکmoblog با استفاده از نرم افزار مخصوص این کار باشدکه نگهداری آن بوسیله تلفن همراه امکانپذیر است. تمایل فعلی انتقال از یک رسانه موفق به رسانه ای جدیدتر و نزدیک تربه آن می باشد واین حرکت برای چرخه های زندگی متحرک امروزی بسیار مناسب است.(Amy cowen2003) در این باره می گوید:"وبلاگ نویسان می توانند از خیابان، فرودگاه، اتاق کنفرانس یا از میان یک حادثه؛ از هر جایی و در هر زمانی وبلاگ نویسی کنند."

جستجوی وبلاگ¬های کتابخانه ها
     یافتن اطلاعات درموردوبلاگ¬ها بصورت موضوعی عموما بسیار مشکل است. هیچ منبع اطلاعاتی منفردی درباره تمام وبلاگ¬ها وجود ندارد با وجود این تعدادی از موتورهای جستجوی اینترنتی و راهنماهایی(مانند یاهو و گوگل)اطلاعاتی در مورد وبلاگ¬ها و لیستی از وبلاگ¬ها را تهیه کرده اند وبرخی از آنها شامل صفحاتی از وبلاگ¬ها در جستجوهای خودهستند؛ بعلاوه سایتهای آموزش وبلاگ نویسی مثل بلاگرلیستی از وبلاگ¬هایی که با استفاده از خدمات آنها ایجاد شده اند را نگهداری می کنند. هم اکنون برخی موتورهای جستجوی تخصصی وبلاگ هم وجود دارند؛ بزرگترین آنهاTechnorati(2003) ادعا می کرد که 1064313 وبلاگ را تا تاریخ اکتبر 2003 شناسایی کرده است. به هر حال، این موتور جستجو جهت جستجوی وبلاگ¬های کتابخانه هادر این پروژه ناموفق بود. از دیگرموتورهای جستجوی تخصصی هیچ یک بنظر نمی رسیدکه بیش از تعداد کمی از وبلاگ¬ها را-که تخمین زده شده بود وجود دارند-جستجو کنند. برای مثال، در اکتبر2003 ،Daypop ،59000 سایت خبری، وبلاگ و گردآورندگانRss را بازیابی کرد، در حالیکه Eatonweb portal(2003) ،14207 وبلاگ رادر تاریخ10/10/03 لیست کرده بود.
     علاوه بر موتورهای جستجوی وبلاگ بین المللی و ملی، تعداد زیادی راهنماها برای پیدا کردن  وبلاگ¬های کتابخانه ها بررسی شدند. به هر حال تمام وبلاگ¬های کتابخانه مورد مطالعه در این پروژه از طریق 3 راهنمای تخصصی بازیابی شده اند؛ اولین آنها صفحه"library weblog " متعلق به پیتر اسکات(Scott2003) می باشد که لیستی از وبلاگ¬هایی( وبلاگ¬های حرفه ای و شخصی) است که بوسیله کتابداران نگهداری می شوند یا وبلاگ¬هایی که درمورد مباحث کتابداری و اطلاع رسانی بحث می کنند؛ در این راهنما وبلاگ¬ها به ترتیب الفبایی نام کشورها مرتب شده اند. دومین آنها صفحه(Dmoze open Directory project2003) می باشد، این راهنما وبلاگ¬های کتابخانه ها را در قسمت وبلاگ¬های سازمانی معرفی می کند؛ وبلاگ¬هایی از دیگر سازمانها و وبلاگ¬هایی که توسط کتابداران نگهداری می شوند نیز در این راهنما معرفی شده اند. این راهنما به شیوه الفبایی نام وبلاگ¬ها مرتب شده است. سومین راهنما صفحه آموزشی وبلاگ¬ها متعلق به مولف این مقاله clyde,2003 می باشد که وبلاگ¬های کتابخانه را با نظم الفبایی به ترتیب نام کتابخانه مرتب کرده است. درراهنمای وبلاگ¬های یاهو هیچ وبلاگی از کتابخانه که قبلا دست کم در یکی از سه راهنمای تخصصی یافت نشده باشد؛ بازیابی نشد. زیرا سه راهنمای تخصصی فوق بر اساس توالی¬های الفبایی متفاوت مرتب شده بودند وبرخی وبلاگ¬های آنها وبلاگ¬های کتابداری نبودند، پس از مشاهده وبررسی تمام وبلاگ¬های لیست شده ؛ وبلاگ¬های کتابخانه به لیست جدیدی منتقل شدند که شامل 55 وبلاگ شد.

سین تیا کشیشیان
۲۹ آذر ۹۳ ، ۲۱:۰۶

دلفین ها

دلفین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دلفین
محدوده زمانی: میوسن تا دوران اخیر
۱۰ تا ۰ میلیون سال پیش
دلفین سربی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: آب‌بازسانان
زیرراسته: آب‌بازسانان دندان‌دار
تیره: دلفینیان[پانویس ۱]
گری، ۱۸۲۱
سرده‌ها
  • متن را ببینید.

دُلفین‌ها پستاندارانی دریازی از راسته آب‌بازسانان هستند که رابطه نزدیکی با نهنگ‌ها و گرازماهی‌ها دارند. اجداد این جانوران جفت‌سمانی بودند که نزدیک به ۵۰ میلیون سال پیش برای پیدا کردن غذا از خشکی به دریا وارد شدند. به صورت تقریبی ۴۰ گونه دلفین وجود دارد که در ۱۷ سرده گوناگون رده‌بندی شده‌اند.

بدن دلفین‌ها در طی میلیون‌ها سال به تدریج برای زندگی در آب تطابق یافته است. دلفین‌ها و دیگر آب‌بازسانان برای حرکت در آب باله دارند و دمشان همچون ایجادکننده پیش‌رانش کار می‌کند. بدنشان نیز به گونه‌ای است که برای شنای هر چه سریع‌تر در آب و ماندگاری برای مدت زمان بیشتر در آن با یک بار نفس‌گیری مناسب است. نیاز به پدید آوردن سامانه‌های عصبی پیشرفته برای پژواک‌یابی در آب باعث شده است که دلفین‌ها مغزهای بزرگ و به نسبت پیچیده‌تری به دست آورند. چنین چیزی توانایی‌های ادراکی بالایی به آن‌ها بخشیده که باعث شده است در میان بعضی از آن‌ها، گونه‌ایفرهنگ نمودار باشد.

آن‌ها همانند بسیاری دیگر پستانداران فرزندانشان را زنده به دنیا می‌آورند و به آن‌ها شیر می‌دهند. زیستن گروهی در بسیاری از انواع دلفین‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا خطرات زندگی در طبیعت را برای خود و فرزندانشان کمینه سازند. آن‌ها از توانایی‌هایی چون تولید سونار و شنوایی بسیار قوی برای یافتن طعمه‌هایشان بهره می‌گیرند. غذای این جانوران را ماهی و سرپایان تشکیل می‌دهند. نهنگ قاتل اما تنها دلفینی است که پستانداران دریایی بزرگ را نیز شکار می‌کند.

اعضای دو گروه عمده دلفین‌های اقیانوسی و دلفین‌های رودخانه‌ای در همه آب‌های آزاد جهان و همچنین در بعضی رودخانه‌های در امتداد آب شیرین یافت می‌شوند. به دلیل توانایی‌های هوشی بالا، ظاهر دوستانه، و جنب و جوش همیشگی‌شان، دلفین‌ها از گذشته در طول تاریخ توجه انسان‌ها را به خود جلب کرده‌اند. آن‌ها نه تنها در فرهنگ و هنر آدمیان حضور پیدا کرده‌اند، که انسان‌ها از دلفین‌ها برای کاربردهای گوناگونی چون یافتن ماهی، مین‌یابی، و حتا خوردن گوشتشان بهره گرفته‌اند

سین تیا کشیشیان
۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۶:۳۶

بسکتبال

بسکتبال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بسکتبال
مایکل جردن در حال انجام اسلم دانک
بالاترین نهاد ورزشی FIBA
نخستین مسابقه ۱۸۹۱ ٬ اسپرینگ‌فیلد ٬ ماساچوست٬ ایالات متحده امریکا
مشخصات
تماس متوسط
اعضاء تیم ۱۰ تا ۲۰ نفر (۵ نفر در زمین)
تفکیک جنسیت تکی
رده‌بندی ورزش‌های تیمی
تجهیزات توپ بسکتبال
محل برگزاری فضای باز
داخل سالن
المپیک ۱۹۰۴ ٬ ۱۹۲۴ ٬ از ۱۹۳۶ تا به امروز

بسکتبال (به انگلیسی: Basketball) یک ورزش گروهی است که در آن دو تیم از پنج بازیکن سعی می‌کنند با پرتاب توپ به داخل حلقه امتیاز کسب کنند. هدف هر تیم از انجام بازی، کسب امتیاز از طریق انداختن توپ در داخل حلقه است. هر توپی که از حلقه حریف عبور کند و داخل آن برود گل نامیده می‌شود. در حالی که در حین انجام بازی قاعده‌ای از قوانین و مقرارات نیز باید رعایت شود.

مهارت‌هایی فردی مانند شوت‌کردن دریبل‌زدن و ریباند توپ به همراه کارهای تیمی مثل حمله و دفاع، شروط لازم برای موفقیت شرکت‌کنندگان در این ورزش می‌باشد. این ورزش نخستین‌بار توسط دکتر جیمز نای‌اسمیت در پائیز ۱۸۹۱ ابداع گردید. و نخستین مجموعه رسمی از قوانین بسکتبال توسط وی وضع گرید.

بسکتبال به طور گسترده یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های جهان محسوب می‌شود. [۱]


تاریخچه بسکتبال[ویرایش]

نوشتار اصلی: تاریخچه بسکتبال

زادگاه بازی بسکتبال آمریکاست . این بازی در اوایل پاییز سال ۱۸۹۱ میلادی توسط شخصی به نام جیمز نای‌اسمیت پایه‌ریزی و ابداع شد. اما از قرن‌ها پیش در میان ساکنان نقاط مختلف قاره آمریکا، به ویژه آمریکای مرکزی و جنوبی انواعی از بازی و مسابقه رایج بوده که کم و بیش به بسکتبال شباهت داشته‌است.

در ایران، نوعی بازی سنتی و قدیمی در میان گله‌دارها متداول است که آن را (پاتو) (PATO) می‌نامند. در این بازی، دو تیم سوار بر اسب در میدانی وسیع به تاخت و تاز می‌پردازند و هر تیم کوشش می‌کند توپی را که شش حلقه (مانند دستگیره) بر بدنه آن هست، با پرتاب کردن و پاس دادن به یاران خودی، به آن سوی میدان برساند و از حلقه و توری سبدی که در انتهای میدان بر روی ستونی چوبی نصب شده عبور دهد. این بازی تا حدی شبیه بسکتبال است اما شباهت بازی پوک تاپوک با ورزش بسکتبال بیش از پیش است. پوک تاپوک، در میان اقوام متمدن قاره آمریکای جنوبی و مرکزی رواج بسیار داشت به ویژه اقوام مایا و تولتک (در ناحیه مکزیک کنونی) این بازی با توپ و حلقه‌های ثابت در میدانی وسیع انجام می‌شد.

تولد بسکتبال[ویرایش]

جیمز نای‌اسمیت یک پزشک کانادایی بود که به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و تابعیت آن کشور را گرفت. در سال ۱۸۹۱ یعنی زمانی که دکتر نای اسمیت در دانشگاه ورزش اسپرینگ فیلد (واقع در ایالت ماساچوست آمریکا) درس می‌داد، رئیس دانشگاه از او خواست ورزشی ابداع و اختراع کند که دانشجویان بتوانند در فصل زمستان در سالن به آن بپردازند تا آمادگی جسمانی خود را برای پرداختن به مسابقات میدانی فوتبال، هاکی و بیسبال، در فصل بهار و تابستان حفظ کند.

نخستین تیم بسکتبال دانشگاه کانزاس در ۱۸۹۹ میلادی

دکتر نای اسمیت پس از بررسی رشته‌های موجود ورزشی، دریافت که ورزش جدید باید:

  • توپ در آن نقش داشته باشد.
  • به صورت گروهی به اجرا در آید.
  • اصل رقابت در آن رعایت شود.
  • بر مهارت استوار باشد.
  • هیچ گونه خشونتی و برخوردهای سخت بدنی مبتنی نباشد.

حاصل این افکار و اندیشه‌ها ورزشی شد به نام بسکتبال که امروزه پس از سپری شدن نزدیک به یک قرن و اندی از اختراع آن، از پرطرفدارترین و هیجان‌انگیزترین رشته‌های ورزش بین‌المللی است. دکتر نای اسمیت در شروع کار دو سبد که مخصوص حمل میوه بود بر دیوار دو طرف سالن ورزش دانشگاه و در ارتفاعی بلندتر از قد یک انسان قد بلند نصب کرد و به دو گروه از ورزشکاران جوان دانشگاه آموزش داد که توپی را دست به دست بدهند و سعی کنند آن را به درون سبد بیندازند. در این حال، تیم مقابل باید بکوشد که مانع از انجام این کار شود و توپ را هم از چنگ حریف بربایند و تصاحب کند. نخستین مسابقه‌ای که به این ترتیب و به صورتی تجربی ترتیب یافت میان دو تیم ۹ نفره در کالج اسپرینگ فیلد بود و اولین گل تاریخ بسکتبال را هم یکی از بازیکنان به نام «ویلیام چیلس» به سبد انداخت. بعدها شخصی به نام «فرانک ماهان» با توجه به اینکه در زبان انگلیسی سبد را بسکت (به انگلیسی: BASKET) و توپ را بال (به انگلیسی: BALL) می‌گویند، این ورزش را بسکتبال نامید. دکتر نای اسمیت، برای آنکه بازی بسکتبال خشن نشود، مقررات دقیقی برای آن به وجود آورد. بعضی از مقررات اولیه بسکتبال چنین بود:

  • بازیکنان حق نداشتند توپ را از دست هم بربایند.
  • بازیکنی که توپ را در اختیار داشت، نباید با آن راه برود یا بدود.
  • هل دادن و هر نوع خشونت ممنوع بود.
  • فقط بازیکنانی که توپ را در اختیار نداشتند می‌توانستند به هر طرف بدوند و جا بگیرند.
  • بازیکن توپ به دست باید توپ را به طرف یاران خود پرتاب کند و به آنها برساند.
تیم بسکتبال زنان دانشگاه ترینیتی در ۱۹۱۵

در آغاز، ته سبد هم بسته بود و هر بار که توپ به درون سبد می‌افتاد باید کسی به کمک نردبان توپ را از سبد بیرون بیاورد. در سال ۱۸۹۲ شخصی به نام «لئو آلن» سبد بسکتبال را که تا آن روز از ترکه چوب یا الیاف بود و به همین دلیل به زودی پاره و فرسوده می‌شد، از سیم بافت تا استحکام بیشتری داشته باشد.

دیری نگذشت که این ورزش جدید طرفداران زیادی در میان دانشجویان دانشگاه اسپرینگ فیلد و دیگر دانشگاه‌ها یافت. دکتر نای اسمیت هم مقررات و قوانین بسکتبال را کامل‌تر کرد و نسخه‌هایی از آن را به هر دانشگاه یا باشگاهی که علاقه‌مند بود ارسال داشت. این مقررات در سال ۱۸۹۲ میلادی به صورت کتابچه‌ای برای استفاده عموم منتشر کرد. در سال ۱۹۳۰ دکتر نای اسمیت کتابی درباره خواص بسکتبال تالیف کرد تا نشان دهد که بازی بسکتبال گرچه بسیار پرتحرک است اما حتی برای سالمندان هم خطری ندارد و آسیبی متوجه اعضای حیاتی بدن (قلب و کلیه) نخواهد شد.

قوانین ابتدایی[ویرایش]

با گذشت زمان قوانینی برای انجام بازی وضع شد. مثلاً تعداد بازیکنان هر تیم ۹ نفر تعیین گردید. سپس به ۷ نفر تقلیل یافت و بالاخره این تعداد به ۵ نفر کاهش یافت و تثبیت شد. هر بازیکن می‌توانست در موقع وقوع خطا به جای کلیه بازیکنان تیم خود پرتاب آزاد را انجام دهد. هر تیم می‌توانست از شروع تا پایان بازی توپ را در زمین خود به طور دلخواه نگهداری نماید. هر بار که توپ گل می‌شد بازی با بین طرفین یا جامپ بال (به انگلیسی: jump ball) از وسط زمین ادامه می‌یافت. بازیکنان بلند قد می‌توانستند نزدیک سبد قرار گیرند و توپ را به آرامی در سبد جای دهند (قانون سه ثانیه وجود نداشت). در آن زمان سعی شد توجه مدیران مدارس و مسئولان سازمان‌های ورزشی را به آموزش بسکتبال جلب نمایند. باوجود این تلاش مداوم و پیگیر، آموزش بسکتبال برای مربیان حالت جنبی داشت و اساساً فعالیت آن‌ها در ورزش‌های رقابت‌آمیز دیگری مانند فوتبال آمریکایی متمرکز بود.

قوانین مینی بسکتبال[ویرایش]

مینی بسکتبال ورزشی است که براساس بازی بسکتبال و برای بازیکنان ۱۱ و ۱۲ سال طرح‌ریزی شده است. هر تیم شامل ۱۲ بازیکن، یک مربی و یک سرپرست خواهد بود. اندازه زمین ۲۶ در ۱۴ متر می‌باشد. خطوط زمین مینی بسکتبال با آنچه در زمین بسکتبال ترسیم می شود مشابه است با این تفاوت که در مینی بسکتبال خط پرتاب ۳ امتیازی وجود ندارد. تخته‌ها بطور قائم در انتهای زمین قرار داده شده و با خطوط اصلی موازی است، اندازه تخته ۹۰ × ۱۲۰ سانتی متر می باشد. ارتفاع حلقه تا زمین ۲۶۰ سانتی متر با قطر ۴۵ سانتی متر می‌باشد. توپ با محیط ۷۳ سانتی متر و وزن ۴۷۵ گرم برای مینی بسکتبال استفاده می گردد. زمان بازی ۴ کوارتر ۱۰ دقیقه‌ای است که زمان استراحت بین کوارترهای اول و دوم، سوم و چهارم ۲ دقیقه و زمان استراحت بین دو نیمه بازی ۱۰ دقیقه می‌باشد.


سین تیا کشیشیان
۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۶:۳۳

علوم

علم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ساینس یا علم[۱] (به معنای آموختن) ساختاری است برای تولید و ساماندهی دانش دربارهٔ جهان طبیعی در قالب توضیح‌ها و پیش‌بینی‌های آزمایش‌شدنی.[۲][۳][۴][۵] یک معنای قدیمیتر و نزدیک که امروزه هنوز هم به کار می‌رود متعلق به ارسطواست و دانش علمی را مجموعه‌ای از آگاهیهای قابل اتکا می‌داند که از لحاظ منطقی و عقلانی قابل توضیح باشند. (بنگرید به بخش تاریخ و ریشه‌شناسی)[۶]


تاریخ علوم[ویرایش]

از عصر کلاسیک علوم به عنوان یک نوع دانش با فلسفه ارتباط نزدیکی داشتند. در اوایل عصر مدرن دو کلمه علم و فلسفه در زبان انگلیسی به جای هم به کار برده می‌شدند. در قرن ۱۷ میلادی فلسفه طبیعی (که امروز علوم طبیعی نامیده می‌شود) به تدریج از فلسفه جدا شد.[۷][۸] با این حال علم همچنان کاربردی وسیع برای توضیح آگاهیهای مطمئن در مورد یک موضوع داشت. به همین ترتیب هم امروزه در عصر مدرن همچنان برای موضوعاتی همچون علم کتابداری و یا علوم سیاسی به کار می‌رود.

در عصر مدرن، علم معادل علوم طبیعی و فیزیکی به کار می‌رود، لذا محدود به شاخه‌هایی از آموختن است که به پدیده‌های دنیای مادی و قوانین آنها می‌پردازد. این هم‌اکنون معنای غالب علم در کاربرد روزمره‌است.[۹] این معنای محدودتر از علم که خود بخشی از علم شده‌است، تبدیل به مجموعه‌ای از تعریفهای قوانین طبیعت شده که بر مبنای مثالهای اولیه‌ای همچون قانون کپلر، قوانین گالیله و قوانین حرکت نیوتن بنا شده‌اند. در این دوره رایجتر شد که به جای فلسفه طبیعی علوم طبیعی به کار رود. در طی قرن نوزدهم میلادی کلمه علم بیش از پیش مرتبط ب مطالعه منظم دنیای طبیعت شد، شامل فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی. این منجر به قرارگیری مطالعات تفکر انسان و جامعه در یک برزخ زبان‌شناسی شد. که در نهایت منجر به قرارگیری این مطالعات دانشگاهی در زیر عنوان علوم اجتماعی شد. به همین ترتیب هم امروز قلمروهای بزرگی از مطالعات منظم و دانش وجود دارند که زیر سرفصل کلی علم قرار دارند، همچون علوم کاربردی و علوم صوری.[۱۰]

به طور کلی اطلاعات مجموعه‌ای از داده‌های خام و پردازش نشده‌است. پردازش اطلاعات، تولید علم می‌کند، و علمی که روشش تجربی و نتایجش آزمون پذیر و موضوعش جهان خارج باشد، علم تجربی است.

مفهوم دیگر علم در زبان فارسی[ویرایش]

علم در زبان فارسی به معنایی متفاوت و عام تر از معادل انگلیسی اش (Science) به کار می‌رود. در این مفهوم علم معادل هر نوعی از دانش (Knowledge) است. واژه علم در این مفهوم کلی شامل هر نوع آگاهی نسبت به اشیاء، پدیده‌ها، روابط و غیره‌است، اعم از اینکه مربوط به حوزه مادی و طبیعی باشد و یا مربوط به علوم معنا و ماوراء الطبیعه. در این تعریف قواعد روش علمی برای دستیابی به آن دانش الزامی نیست و علم شامل مجموعه‌ای از آگاهی‌ها، دانش‌ها و معلوماتی است که انسان توانسته از طریق روش‌های گوناگون تا به امروز به آنها آگاهی پیدا کند. اصطلاحاتی چون علم اخلاق، علم حدیث و علم ریاضیات نشان دهنده کاربرد این معنا از علم هستند.

در مقابل مفهوم علم به‌طور خاص وجود دارد که معادل واژه انگلیسی Science است که از ریشه لاتینی «ساینتیا» به معنای دانستن گرفته شده‌است و متناظر با آن بخشی از دانش بشری است که از طریق روش‌های

سین تیا کشیشیان